sunnuntai 31. maaliskuuta 2019

Opettajankoulutus pähkinänkuoressa

Niin hurjaa, että tää viisi vuotta - jonka piti olla tosi pitkä aika - onkin jo pian ohi! Muistan, että hakiessani opettajankoulutukseen mulla ei ollut oikeastaan minkäänlaista käsitystä siitä millaisia opintoja tää kokonaisuus tulisi pitämään sisällään. Nyt kun haku korkeakouluihin on taas auki, on mulla näin viiden vuoden jälkeen aika hyvä ensikäden kokemus siitä, mitä tää koulutus nyt sitten käytännössä olikaan. Tässä koostetusti se, mitä mulla jäi tästä koulutuksesta käteen (instagram-muistoilla höystettynä)!

okl2
Ruotsin kurssin tiimoilta oltiin pitämässä ruotsin kielistä satutuokiota // Hitsailua käsityön aineopinnoissa

Mistä opinnot koostuu?

Aloitetaan vaikkapa siitä, että opintojen kaksi ekaa vuotta on tän koulutuksen paras osa mun mielestä. Alkuinnostus on päällä, tutustut uusiin upeisiin tyyppeihin ja opinnot koostuu suureksi osaksi monialaisista opinnoista. Monialaiset tarkoittaa siis peruskoulussa opetettavien aineiden opintoja eli jokaisesta oppiaineesta on yksi tai kaksi kurssia käytävänä. Näiden kurssien tarkotuksena on saavuttaa jonkinlainen aineenhallinta sekä käsitys jokaisen oppiaineen didaktiikasta eli siitä miten niitä tulee / kannattaa opettaa. Monialaisten opintojen lisäks ensimmäisen vuoden aikana käydään kasvatustieteen perusopinnot.

Kolmas vuosi muuttaa kaavan siinä mielessä, että sivuaineet lähtee kaikilla pyörimään. Vielä kun olin itse ajatellut, ettei enää tarvitse hakea mihinkään, kun oon jo päässyt kouluun, niin sitten tuli sivuainehaut :-D Oma luokka hajaantuu omiin opintoihinsa, joten opiskeluporukat todennäköisesti vähän muuttuu. Itse kävin kolmantena vuotena alkukasvatuksen ja käsityökasvatuksen perusopinnot sivuaineena. Toisen ja kolmannen vuoden aikana suoritetaan myös kasvatustieteen aineopinnot sekä kieliopintoja. Kolmen ensimmäisen vuoden eli kandivaiheen aikana tehdään myös kaksi harkkaa sekä kirjoitetaan tietysti kandidaatin tutkielma. 

Neljäntenä vuotena sivuaineet jatkuu. Itse jatkoin käsityön opiskelua käsityökasvatuksen aineopintojen merkeissä (ja sain sitä kautta aineenopettajan pätevyyden). Neljäntenä ja viidentenä vuonna käydään kasvatustieteen syventäviä opintoja ja tehdään pari harkkaa lisää. Homman kruunaa mikäpä muu kuin pro gradu -tutkielma! Tässäpä tämä tiivistettynä. 

okl3
Ainejärjestömme Opekkaan 122v. vuosijuhlilla // Neljäntenä vuonna uskaltauduin mukaan ainejärjestötoimintaan Luokanopettajien kiltaan aka Lokiltaan, oli opettavainen ja kiva vuosi!

Mitä mieltä olen opinnoista?

Koska opettajankoulutus on yliopisto-tasoinen koulutus, on se tietysti tosi teoriapainoitteinen. Koulutuksen ei tule antaa meille mitään valmiita vastauksia tai toimintamalleja, vaan tehdä meistä itseohjautuvia ja kriittisesti ajattelevia. Meidän pitäisi osata perustella valitsemamme opetustavat ja -menetelmät tieteeseen perustuen. Kuitenkin myös käytännönläheistä opetusta tulee paljon esimerkiksi monialaisissa opinnoissa ja varsinkin harjoitteluissa pääsee kokeilemaan juttuja käytännössä. Mun mielestä teoria ja käytäntö on olleet opinnoissa aika hyvässä balanssissa. 

Opettajankoulutuksessa on paljon kursseja, joiden itse aihe on hyvä, mutta kurssin sisältö kaipaisi paljon kehittämistä. Myös on paljon tärkeitä asioita, jotka ovat jääneet mielestäni koko koulutuksen ulkopuolelle. Suurin ongelma tällä hetkellä on se, että on liian paljon yliopisto-opettajia, jotka eivät jaksa kehittää omaa opetustaan ja tehdä kursseista sellaisia, että niistä saisi jotain irti. On monia hyviä kursseja, mutta on tässä koulutuksessa myös paljon kehitettävää.

okl1
Yksi ihana vappu Raumalla // Meidän kampus ensilumen aikaan // Bileiden lisäksi löytyy muutakin toimintaa, kuten nämä hyvinvointiviikon kalastuskisat

Suosittelisinko opiskelua Raumalla?

En oo katunut päivääkään, että hain Raumalle kouluun. Tää viisi vuotta on ollu tosi kivaa aikaa. Vaikka just mainitsin "gonahtaneista" yliopisto-opettajista, niin luulen, että se ei ole ainoastaan Rauman ongelma, vaan näitä löytyy joka yliopistosta. Kyllä täältä löytyy myös paljon hyviä opettajia ja kiinnostavia kursseja! Jos oot kiinnostunut käsityön opettamisesta, niin Rauma on ehdottomasti sun paikka. Rauman okl:n vahvuus on se, että tää on pieni paikka ja sitä kautta täällä on hyvä yhteishenki. Täällä on myös tosi paljon erilaisia opiskelijatapahtumia ja bileitä kyllä riittää vaikka olis kovempikin reivaaja. Täällä on myös mahtavaa ainejärjestötoimintaa, johon suosittelen lähtemään mukaan. Rauma on tosi symppis kaupunki ja jos ei vaadi suurkaupunkia ympärilleen, niin täällä varmasti viihtyy hyvin! 

Löytyykö täältä joku joka meinaa hakea nyt yhteishaussa opettajaksi? Jäikö jokin juttu vielä askarruttamaan? Saa heitellä mitä tahansa kysymyksiä ilmoille, pyrin parhaani mukaan vastaamaan niihin! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti