keskiviikko 19. joulukuuta 2018

"Hidasta muotia" vanhoissa asukuvissa


Moni on varmaan mediasta lukenut tämän vuoden valituksi tulleen turhakkeen. Jos uutiset on menneet ohi silmien, niin tämän vuoden turhake on siis ansaitusti pikamuoti. Itse en koe, että olisin enää viime vuosina juossut pikamuodin perässä, vaan enemmänkin oon tullut trendeihin vähän myöhässä - jos oon ajan kuluessa todennut trendin minulle sopivaksi. En kuitenkaan voi sanoa olleeni mikään vastuullinen kuluttaja ja on sitä täytynyt tässä itsekin kyseenalaistaa omia kulutustottumuksiaan. Vaikka on tullut vuosien mittaan ostettua paljon hutiostoksia, niin onneksi mulla on myös paljon vaatteita, jotka ovat pysyneet matkassa vuosi vuoden jälkeen. On kiva huomata, että samat vaatteet ovat pysyneet mieluisina pitkän aikaa, toki aikuistuminen on jonkin verran vaikuttanut tyylin muuttumiseen ja sitä myöten myös erilaisiin uusiin vaatehankintoihin. Päädyin selailemaan kuvia vanhasta blogistani ja aika paljon sieltä löytyi erilaisia asukuvia vaatteissa, jotka on mulla vieläkin käytössä.

2013-1 
Kuva vuodelta 2013. Toi neulepaita on ollut vakkari varmaan yläasteesta asti ja ollut mun päällä varmasti lähemmäs tuhat kertaa. Huivi ja panta ovat edelleen käytössä. Kumpparit jouduin ostamaan uudet tänä syksynä, kun noista punaisista halkesi pinta nilkkojen kohdalta. Ne kuitenkin oli mulla käytössä varmaan ala-asteesta asti, joten sinänsä laadusta ei voi valittaa!

2014-3  
Kuva vuodelta 2014. Toi liivi on ihana! Oon ostanut sen Tallinnan reissulta Bershkasta, oliskohan vuosi ollut ehkä 2012 tai 2013, ja tykkään siitä edelleenkin tosi paljon! Myös tuo aluspaita on vieläkin käytössä sekä ranteessa pilkistävä kello. Farkkuja multa löytyy aina yhdet siniset ja yhdet mustat, mutta niitä on joutunut valitettavasti uusimaan vuosien saatossa useasti. Mistä sais kestäviä (mutta kuitenkin mukavia) farkkuja??

2014-4

Kuva vuodelta 2014. Toi neuletakki oli mulla just viikonloppuna päällä! Muistan vielä, että oon ostanut sen Riikasta, New Yorkerista vuonna 2011 ja vieläkin tykkään siitä paljon. Myös paksummat "talvitennarit" löytyy kaapista ja on satunnaisessa käytössä. Tuubihuivit on tosin aikalailla hävinneet mun vaatekaapista, eikä tuotakaan yksilöä sieltä taida enää löytyä.

2013-2

Kuva vuodelta 2013. Nuo kengät on vieläkin aktiivisessa käytössä, viimeksi viikonloppuna jalassa! Ihme, että ne on kestäneet niin kauan, kun muistaakseni ostin ne tyyliin jostain Seppälästä... Neuletakki on edelleen käytössä, nahkatakki ja laukkukin taitaa olla vielä tallella, mutta ovat kyllä jääneet aika vähälle käytölle. Tuo takki jäi silloin harmittamaan, kun halusin vain ostaa nahkatakin ja ostin äkkiä jonkun halvan, mikä vastaan tuli, enkä malttanut etsiä just mua miellyttävää yksilöä. Loppujen lopuks en ikinä oikeen tykästynyt tuohon takkiin, minkä takia en ole käyttänyt sitä niin paljon. Tästä oon aika hyvin ottanut opikseni ja yleensä harkitsen hankintoja kauemmin...

2014-2

Tää kuva on otettu 2014 sinä aamuna, kun mentiin ekaa päivää yliopistolle! Niin jännää ja vitsi, miten kauan tästä on. Tuo laukku on vieläkin mun ihan vakkari - heittäisin, että se on noin kuusi vuotta vanha. Paita löytyy edelleen kaapista ja tykkään siitä tosi paljon, mutta mukavuuden halusena ihmisenä se päätyy päälle yleensä vain, jos vaaditaan vähän siistimpää pukeutumista. Ballerinat heitin kevään Lontoon reissulla roskiin, kun niistä alkoi irrota pohjat, mutta siellä juuri muistelin, että ne olivat mulla jalassa myös edellisellä Lontoon reissulla eli kyllä ne kestivät vähintään sen 8 vuotta.

2014-1

Kuva vuodelta 2014. Converset olin ostanut noin vuotta aiemmin, jos muistan oikein, eli tällä hetkellä ne on noin viisi vuotta vanhat. Siltä ne alkaa vähän näyttääkin, mutta hyvin niillä vielä on pärjätty. Huivi on edelleen käytössä ja onkin sama kuin ensimmäisessä kuvassa. Tuo takki tai neule vai miksikä sitä sanoisi, on ollut tosi ahkerassa käytössä vuosien ajan ja tykkään edelleen siitä tosi paljon, vaikka se itseasiassa olikin heräteostos aletangosta.

Olipa kiva sen sijaan, että listaisi mitä uutta on ostanut, kääntää katse taaksepäin ja katsoa, mitkä vaatteet on pysyneet matkassa mukana useamman vuoden. On kiva huomata, että tyyli ja mieltymykset on pysyneet jokseenkin samana, mikä tietysti helpottaa itselle ajattomien vaatteiden valitsemista. Tästä eteenpäinkin pyrin ostamaan vain vaatteita, joita tiedän pitäväni monta vuotta eteenpäin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti